maandag 13 juli 2009

Daisy of Hoe ik nu leef



Daisy of Hoe ik nu leef

Soms is het echt verschrikkelijk om te zeggen waar een boek over gaat, omdat je wil dat iedereen die het boek gaat lezen, gaandeweg zelf ontdekt welk verhaal er wordt verteld. Het verhaal van Daisy vind ik te indringend om samen te vatten.
Wat ik er wel over wil zeggen is dat het gaat over een Newyorkse tiener die het niet getroffen heeft met haar stiefmoeder, Davina de Duivelin. Daisy gedraagt zich ‘onhandelbaar’ en mag gelukkig naar haar neven en nichtje in Engeland. De wereldlijke Daisy met de grote woorden komt terecht op het Engelse platteland waar niet veel gezegd wordt, maar wel veel gevoeld wordt.
Even lijkt ze in een idylle verzeild geraakt, ze wordt liefdevol opgenomen in het gezin, ze beleeft een mooie verliefdheid met haar neef Edmond en ze geniet van de vrijheid van een lange zorgeloze zomer.
Dan breekt er een vage oorlog uit, die aanvankelijk niet zo gevaarlijk en dreigend lijkt. Edmond en Isaac worden gescheiden van Daisy en Piper en de chaos van de guerrilla zorgen voor een steeds gevaarlijker en gewelddadiger oorlogssituatie.
De weg van Daisy en Piper op zoek naar Edmond en Isaac, op zoek naar huis, daar gaat het om. Subtiel en steeds soberder beschreven, omdat Daisy steeds minder zegt en steeds meer toont. Vindt ze haar geliefde terug? Aangrijpend.
Ik ga beslist meer lezen van Meg Rosoff.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten